ساخت واکسن کرونا از شتر لاما

ساخت واکسن کرونا از شتر لاما

ساخت واکسن کرونا از شتر لاما

پادتن به دست آمده از لاما و شتر، از موثرترین عوامل خنثی‌کننده ویروس کرونا می باشد و ما در این مقاله رویه ساخت واکسن کرونا از شتر لاما را بررسی خواهیم کرد .

در این مقاله موضوعات زیر بررسی خواهند شد :

  • ریزتن های تولید شده در بدن لاما ها
  • ساخت اسپری بینی از ریزتن ها
  • تزریق پروتئین در فرآیند ساخت واکسن کرونا از شتر لاما
  • استخراج ریزتن ها
  • اظهارات پروفسور جیمز نایسمیت در این باره

ریزتن های تولید شده در بدن لاما ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ریزتن‌های تولید‌شده در بدن لاما‌ها و شتر‌ها قادر است به شکل موثری ویروس کرونا (Sars-CoV-۲) را که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، هدف قرار دهد.به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، ساختار و قدرت منحصربه‌فرد این ریزتن‌ها قابلیت چشم‌گیری در پیشگیری و درمان کرونا فراهم می‌کند.

واکسن کرونا از شتر لاما

محققان توانستند با تزریق بخشی از پروتئین سنبله به لاما ریزتن‌ها را تولید کنند.

این امر دانشمندان را به این باور رسانده است که می‌توانند یک درمان جدید موثر خلق کنند.

این یافته‌ها که متخصصان موسسه روزالیند فرانکلین آن را در مجله نیچر کامیونیکیشنز منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که آن پادتن‌های کوچک، محکم به ویروس متصل می‌شوند و آن را خنثی می‌کنند. این می‌تواند جایگزینی ارزان‌تر و آسان‌تر برای پادتن‌های انسانی که از بیماران بهبودیافته کرونا گرفته شده است، ارائه دهد.

 

همچنین، مشخص شد که وقتی این مولکول‌ها در آزمایشگاه تولید می‌شوند و زنجیره‌وار با هم ترکیب می‌شوند، هم می‌توانند با انواع اولیه کرونا مقابله کنند و هم سویه‌های آلفا و بتای آن.

ساخت اسپری بینی از ریزتن ها

 

در حال حاضر یک اسپری بینی جدید در حال تولید است که این ریزتن از اجزای تشکیل‌دهنده آن است.

 

پروفسور مایلز کارول، معاون اداره عفونت‌های ملی وابسته به سازمان بهداشت عمومی انگلستان، گفت که پادتن‌های تک‌دامنه‌ای «جزو موثرترین عوامل خنثی‌کننده Sars-CoV-۲ هستند که تا کنون آزمایش کرده‌ایم.»او افزود: «اگرچه این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، اما امکانات قابل‌توجهی برای استفاده از درمان‌های موثر مبتنی بر ریزتن‌ها برای کووید-۱۹ پدید می‌آورد معتقدیم ساختار و قدرت منحصربه‌فرد این ریزتن‌ها قابلیت چشم‌گیری برای توانایی آن‌ها در پیشگیری و درمان کرونا فراهم می‌کند، و مشتاقانه منتظر همکاری مشترک برای پیشرفت این کار در مطالعات بالینی هستیم.»

 

بر اساس این مطالعه، زنجیره‌های کوتاه این مولکول‌ها را که می‌توان در مقیاس انبوه در آزمایشگاه تولید کرد، علایم این ویروس را در حیوانات آزمایشگاهی آلوده، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد در طول همه‌گیری، پادتن‌های انسانی برای موارد جدی بیماری کرونا استفاده شده است، اما معمولاً باید با تزریق سوزنی در بیمارستان تجویز شود و این امر زمان‌بر است.

 

پروفسور ری اوونز، مدیرتولید پروتئین در موسسه روزالیند فرانکلین و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «ریزتن‌ها در مقایسه با پادتن‌های انسانی دارای مزایای متعددی هستند: تولید آن‌ها ارزان‌تر است و می‌توان آن‌ها را مستقیما از طریق دستگاه اسپری بینی به مجاری تنفسی رساند؛ بنابراین به جای نیاز به تزریق، می‌توان آن را در منزل انجام داد.»

 

او می‌افزاید: «این می‌تواند از نظر سهولت استفاده برای بیماران مزایایی داشته باشد. مزیت دیگرش این است که درمان را مستقیما به محل عفونت در دستگاه تنفسی می‌رساند.»

تزریق پروتئین در فرآیند ساخت واکسن کرونا از شتر لاما

ساخت واکسن کرونا از شتر لاما
ساخت واکسن کرونا از شتر لاما

محققان توانستند با تزریق بخشی از پروتئین سنبله به لامایی به نام فیفی که در مرکز تولید پادتن در دانشگاه ریدینگ به این منظور نگهداری می‌شود، ریزتن‌ها را تولید کنند پروتئین سنبله در سطح خارجی ویروس کرونا یافت می‌شود و مسئول اتصال آن به سلول‌های انسانی است تا بتواند آن‌ها را آلوده کند.به گفته دانشمندان، گرچه تزریق پروتئین سنبله کرونا به فیفی او را مریض نکرد، اما دستگاه ایمنی بدن او را تحریک کرد و آن را واداشت تا با تولید ریزتن، با آن مبارزه کند.

استخراج ریزتن ها

یک نمونه خون کوچک از لاما گرفته شد و محققان توانستند چهار ریزتن را از آن استخراج کنند. سپس آن‌ها را در زنجیره‌های سه‌تایی ترکیب کردند تا توانایی اتصال‌شان به عامل عفونت افزایش یابد. پس از آن، آن‌ها را در ظروف آزمایشگاهی تولید کردند.هنگامی که یکی از زنجیره‌های ریزتن به موش‌های آزمایشگاهی آلوده به ویروس داده شد، کاهش قابل‌توجهی در بیماری در آن حیوانات مشاهده شد.محققان می‌گویند که این نتایج گام نخست در جهت توسعه نوع جدیدی از درمان در برابر بیماری کووید-۱۹ است که با ادامه همه‌گیری، می‌تواند ارزشمند باشد.

اظهارات پروفسور جیمز نایسمیت در این باره

پروفسور جیمز نایسمیت، مدیر موسسه روزالیند فرانکلین، که در هدایت این تحقیقات کمک کرده است، گفت: «داشتن دارو‌هایی که بتوانند ویروس را درمان کنند، همچنان بسیار مهم خواهد بود، به‌ویژه که همه دنیا با سرعت یکسان واکسینه نمی‌شود. هنوز این خطر وجود دارد که انواع جدیدی از ویروس بتوانند ایمنی واکسن را دور بزنند.»

 

این تیم تحقیقاتی که شامل دانشمندانی از دانشگاه لیورپول، آکسفورد، و سازمان بهداشت عمومی انگلستان بود


جهت مطالعه سایر مقالات به بخش اخبار مراجعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.